Sembelit ketika berpantang memang satu keadaan yang sangat mengerikan di kalangan ibu-ibu yang baru lepas bersalin.
Ada yang fobia hingga takut hendak bersalin lagi. Saya juga mempunyai pengalaman berpantang yang menakutkan bila setiap kali lepas bersalin, masalah sembelit mesti menghantui hari2 berpantang saya, terutama minggu awal berpantang tu.

Bila di ingat-ingat kan semula detik berpantang dari anak pertama hingga anak kedua, memang ngeri. Alhamdulillah, mula anak ketiga dan keempat ni saya sudah tidak ada masalah sembelit.

PUNCA MASALAH SEMBELIT SELEPAS BERSALIN?

  1. Di sebabkan masalah hormon progesteron yang tinggi di dalam badan semasa hamil.
  2. Sistem pencernaan berfungsi sangat perlahan semasa proses bersalin
  3. Ubat yang di beri semasa proses bersalin boleh menyebabkan fungsi usus menjadi lemah.
  4. Mengalami koyakan yang teruk semasa bersalin
  5. Anda ada mengambil vitamin iron (zat besi)

BAGAIMANA MEREDAKAN MASALAH SEMBELIT?

  • Makan dan minum dengan kerap sebaik saja selepas bersalin. Amalkan pengambilan makanan yang punya serat tinggi, banyakkan minum air dan makan buah-buahan.
  • Jika menyusukan anak, ibu-ibu lebih cepat rasa dahaga. Jadi, kerapkan minum air. Baring atau duduk terlalu lama akan buat masalah sembelit lebih teruk
  • Bila rasa hendak membuang, terus saja ke tandas untuk selesaikan pembuangan tersebut. 
  • Boleh juga ikhtiar dengan julap atau ubat pelembut najis. Julap ni boleh di beli di farmasi.

Sayur sawi antara sayur yang bole di ambil ketika berpantang.

Buah Oren juga mempunya serat yang tinggi dan sesuai di ambil semasa berpantang.

CARA PALING MUDAH UNTUK BANTU ANDA ATASI SEMBELIT :-

Ni antara cara paling mudah yang saya ambil ketika berpantang anak ketiga dan keempat..

Memandangkan saya memang jenis yang kerap kena sembelit. Minum air masak pun memang bercatu, jadi antara ikhtiar yang saya ambil untuk elak masalah sembelit ketika berpantang adalah dengan mengamalkan Vitamin C, Ostematrix dan Herblax.

OSTEMATRIX

Ostematrix bukan sahaja vitamin yang beri sumber kalsium dan penting untuk tulang, tapi Ostematrix juga kaya dengan kandungan Magnesium bagi melancarkan sistem perkumuhan. Pengambilan Ostematrix setiap hari, mampu bantu ibu-ibu yang sedang berpantang dan menghadapai masalah sembelit ni lebih lawas dan pembuangan lancar.

VITAMIN C SHAKLEE

Vitamin C dapat beri kesan laktasif jika di ambil dengan kuantiti yang banyak . Ia memang dah terbukti bantu mengatasi masalah konstipasi yang ringan.

Kesan Laktasif ni sebenarnya berguna untuk mereka yang punya masalah sembelit.

HERBLAX

Herblax ni merupakan julap lembut, ianya natural dan sangat superb kuasa lawasnya.

Saya akan ambil Herblax ni, bila pengambilan Ostematrix tak berjalan lancar.

Pengambilan dengan konsultasi yang betul dan sesuai sangat penting, untuk elak masalah terlebih lawas berlaku.

Herblax juga sangat baik untuk kesihatan usus. Ia merupakan salah satu suplimen untuk bantu proses Detoks (Penyingkiran toksin)

TESTIMONI PENGGUNA YANG BERMASALAH SEMBELIT:

BAGAIMANA NAK DAPATKAN PRODUK INI?

Mudah je, boleh terus sms/call/whatsapp ke 012.3814786 untuk maklumat lanjut dan pembelian.

Servis penghantaran ke sekitar Sungai Buloh juga ada atau boleh gunakan khidmat penghantaran secara pos ke seluruh Malaysia.

Suzie Maswar

Pengedar Sah Shaklee

COD : Sekitar Sungai Buloh

FB : Suzie Maswar

Page : Vitaminshopsgbuloh

Instagram : Vitaminshopsgbuloh

Share:
Written by Suzie
Hi saya Suzie Maswar. Seorang Suri rumah berkerjaya. Master Coordinator dalam Shaklee. Founder Group Shaklee JMS since 2012. Certified Product Trainer dan pakar kesihatan dan kecantikan anda.