Khasiat Biji Rambutan.

Biji rambutan, kalau orang yang tak tahu khasiatnya, memang tak pandang lah si biji rambutan ni. Makan buah rambutan, habis isi, biji buang masuk tong sampah je lah kan..

Tapi, untuk pengetahuan korang semua, Biji Rambutan ni ada khasiatnya tau. Iaitu boleh digunakan dalam rawatan pesakit diabetes tahap 2. Kajian penyelidikan memberitahu, ektstrak methanol pada biji rambutan tu mengandungi falvaniod dan fenolik. Manfaatnya, aktiviti hipoglikemik menjadi berpotensi utk bantu pesakit yang menghidap diabetes.

Biji rambutan ni juga dikatakan boleh menguati penyakit buah pinggang.

Rambutan memiliki kandungan karbohidrat, lemak, protein, fosfor, besi, vitamin C dan kalsium. Kulit buahnya mengandung tannin dan saponin. Bijinya mengandung polifenol dan lemak, kulit batangnya mengandung tannin, flavonida, saponin, zat besi dan pectic substance. Sedangkan daun rambutan mengandung saponin dan tannin. Di dalam buah rambutan tersimpan khasiat sebagai ubat yang tidak ternilai harganya. Menurut kajian pakar tanaman ubat, setiap 100 gram mengandungi 69 kalori, 58 mg vitamin, dan 18,1 gram karbohidrat.

Buah rambutan juga memiliki kadar serat yang cukup tinggi, sekitar 2 gram per 100gram berat buah. Dengan jumlah kandungan di dalam rambutan, ianya sesuai untuk kesihatan dan buat orang – orang yang tengah berdiet tu.


Bagaimana nak buat nya?

Kumpul biji2 rambutan yang korang dh makan isinya tu.
Kemudian cuci bersih, tanggal kan juga kulit2 tebal tu ye
Lepas tu, goreng di kuali tanpa minyak (sangai) Macam pic bawah ni.

Pic Ehsan Google

Dah selesai goreng biji tu, tumbuk lumat. Pastikan anda guna lesung berasingan dengan lesung tumbuk cili ye. kang pedas panas pula biji rambutan yang nak makan tu 😛

ok, dah selesai sesi tumbuk menumbuk, campur sedikit dalam air suam. Kacau2 dan boleh lah di minum hari2. Amalkan lah selalu hingga diabetes anda tu turun.

Ini hanya sekadar ikhtiar dari segi semulajadi ya.. apa pun, jangan lah lupa untuk berdoa, mohon Allah berikan kesembuhan pada penyakit yang kita hadapi tu dan jangan berhenti untuk berikhtiar. selagi ada usaha, selagi itu pasti ada hasil yang positif.

sekian…

Bagi yang rasa susahnya lah dan malas nak berenyah2 untuk buat semua diatas tu, Sila lah dapatkan set diebetes shaklee atau Vivix shaklee dari saya ye.. Tak mahal pun. Pastinya berbaloi dan berkesan untuk masalah anda.

Jangan kedekut nak melabur demi kesihatan sendiri…

Nak sakit atau Nak sihat? Pilihan anda!

Sekian dulu…

Suzie Eizmierah

Founder of, Eizmierah Mumnbabyshop / IG @ Vitaminshopsgbuloh

012.3814786

Share:
Written by Suzie
Hi! saya Suzie Maswar. Seorang Suri rumah dan Pengedar Sah Shaklee sejak tahun 2012. Master Coordinator dalam Shaklee. Founder Group Shaklee JMS since 2012. Certified Product Trainer dan penasihat kesihatan dan kecantikan anda.