Air liur banyak keluar ketika hamil..

Owh.. stress kan kalau air liur keluar banyak..
Memang terganggu aktiviti harian kita. Dah lah sedang hamil.. dengan loya dan muntah bagai. Memang sesuatu yang boleh buat kita sresss..

Ok, sy dapat maklumt ni dari BabyCenter..

Sebenarnya keadaan ni normal je.. ia berlaku di sebabkan rasa loya dan mual tu.

Biasanya berlaku di bawah trimester ke 3 dan ada yang menanggungnya hingga ke minggu 20 kehamilan..

Stresss kn kalu sepanjang kehamilan tu kena lalui saat air liur keluar dgn byk.

Tidak ada sebarang rawatan tertentu bagi keadaan ini, tetapi anda mungkin boleh mencuba kaedah berikut:
1. menghisap buah lemon atau limau nipis, atau menghidu beberapa titik minyak pati lemon atau limau nipis yang dititikkan pada kertas tisu;
2. menggunakan pembersih mulut yang selamat digunakan semasa hamil;
3.menghisap gula-gula pudina atau mengunyah gula-gula getah berpudina;
4. memberus gigi dengan ubat gigi berpudina;
5. menghisap kiub ais.

Tips ni sy ambil dari babycenter.com.

****

Sekarang baru lah saya tahu kenapa ketika hamil air liur sy keluar dgn sgt byknye

Mmg stress tau.. rasa nk buat paip je. Hihi..

Cara saya utk kurangkn air liur ni keluar dgn byknye, sy akn hisap chew vit c shaklee tu.. walaupun tak ilang kan masalah sy.. tp sekurang2nya mengurangkan mslh air liur byk sy ni..

Moga tips2 ni dapat membantu anda yg sedang hamil dan menghadapi mslh ni..

Ok..

Sekian dulu.. wasalam..

Chugie a.k.a suzianti maswar
Shaklee Independent Distributor
866440
Eizmierah Mumnbabyshop

Share:
Written by Suzie
Hi saya Suzie Maswar. Seorang Suri rumah berkerjaya. Master Coordinator dalam Shaklee. Founder Group Shaklee JMS since 2012. Certified Product Trainer dan pakar kesihatan dan kecantikan anda.